Kresťanský postoj k Silvovej metóde
SILVOVA METÓDA
Silvova metóda kontroly mozgovej činnosti je kurz pozostávajúci z prednášok a mentálnych cvičení. Neučí človeka len to, ako sa má duševne i telesne uvoľniť, ale ako má používať svoje vedomie v tomto uvoľnenom stave.
POHĽAD LEKÁRSKEJ VEDY NA SILVOVU METÓDU
Filozofia Silvu je zmesou kresťanskej vierouky, starovekého filozofického učenia a moderných vedeckých poznatkov, ktoré „vysvetľuje veľmi vznešene tak, aby zapadali do jeho teórie“.[1]
Užívané termíny nedefinuje, volí ich intuitívne a naivne, takže ťažko sa dá pochopiť zmysel jeho tvrdení. „Na každej strane textu je niekoľko chýb logického vyvodzovania, chybných premís a taktiež tvrdení, ktoré nemajú obdobu v preukázaných faktoch.“[2]
Napríklad: „Môžeš namietať, že droga spôsobuje telesnú závislosť. Čo sa stane s abstinentnými príkazmi? Ak zmeníš svoje vedomie, zmeníš aj chemické procesy svojho tela. To vieme. To je zo všetkého najľahšie. Ved každý človek, telo každého človeka je vo vzťahu s telami iných ľudí, s ich vedomím, každý človek pôsobí, vplýva na bezprostredné prostredie, na spoločnosť, na krajinu, na svet, na vesmír, až po Prameň. Semená výstredného správania sa môžu zakoreniť hocikde na tejto ceste. Niet divu, že riešenie problému heroínu ako návykového problému nie je jednoduché, nepočítajúc sem zmenu nášho vedomia.“[3]
Jeho metóda má „uľahčiť“ ovládanie telesných funkcií vlastných, či iných ľudí, predvídanie budúcnosti a podobne.
KRESŤANSKÝ POSTOJ K SILVOVEJ METÓDE
OSOBNOSŤ ZAKLADATEĽA
Jej zakladateľom je José Silva, Američan mexického pôvodu, ktorý sa narodil 11. augusta 1914. Čítať a písať sa učil od súrodencov, neštudoval na základnej škole, urobil si iba krátky kurz a pracoval ako obchodník s elektronickými prístrojmi. Popri práci sa začal zaoberať hypnózou. Pomocou mozgových cvičení, ktoré skúšal na svojich deťoch, sa u dcéry objavili jasnovidecké schopnosti. [4]
Hlási sa k odkazu francúzskeho lekárnika, zakladateľa autosugescie Émila Coué (1857 – 1926), ktorý odporúčal svojim pacientom (práve tak radí aj José Silva) ako jeden zo spôsobov liečby opakovať si mantru: Je mi stále lepšie a lepšie, každý deň a po každej stránke.“
Coué zastával princípy jogy a odporúčal používať aj iné posvätné formulky – mantry z učenia Hindu.[5]
MIESTO BOHA V SILVOVEJ METÓDE
Silvova metóda kontroly mysle je systém veľmi nebezpečný a deštruktívny pre kresťanskú vieru. Možno sa v nás objaví otázka: „Prečo?“ Zvlášť preto, že sa podáva kresťanom ako metóda zlučiteľná s vierou. José Silva vo svojich knihách Ovládanie vedomia Silvovou metódou a Sme schopní liečiť, vôbec nepopiera existenciu Boha. V jednej z nich dokonca hovorí, že „ozajstnou chybou by bolo, keby sme prerušili toto spojenie.“[6]
Lenže pripúšťa jestvovanie Boha iba ako partnera človeka a nie ako bytosť všetko nekonečne prevyšujúcu. Uznáva tiež akúsi Vyššiu inteligenciu, ale ako sám poznamenáva, keď hovorí o Bohu a o Vyššej inteligencii, myslí na dve rozličné veci.[7] Pod Vyššou inteligenciou nerozumie Boha, aj keď píše jej meno veľkým písmenom, nie je to pre neho Boh.“[8]
Ježiša Krista považuje za „najväčšieho liečiteľa všetkých čias“[9], ale nie za Božieho Syna a Spasiteľa. A načo by nám aj bol Spasiteľ, keď Silva nepripúšťa hriech, veď „je úplne nemožné spôsobiť škodu v hladine alfa.“[10]
Podľa pána Silvu v hladine alfa, ktorá sa dosahuje relaxáciou a umožňuje, aby sa vedome naladilo na obidve polovice mozgu, sú mozgové vlny vo frekvencií 7-14 Hz. Využívajúc túto hladinu bude vraj schopný „liečiť“, vidieť do minulosti či budúcnosti, programovať seba či iných.[11]
Ba čo viac, podľa Silvu „Ježiš nás povzbudzoval, aby sme v sebe /v hladine alfa/ hľadali kráľovstvo nebeské, aby sme žili s Božou dobrotou, aby sme sa obracali k ostatným tvorom božím s dôverou, láskou a s odpúšťaním. Sľúbil nám, že ak budeme takto konať, bude všetko v poriadku. „A všetko iné vám bude dané“. Predovšetkým dobré zdravie. Lebo v hladine alfa sa dostávame do styku s Pánom.“[12]
Položme si však otázku: „Kto je tým Pánom, s ktorým v hladine alfa prichádzame do styku? Aké je jeho meno?“ Od pána Silvu vieme, že jednou z krás v hladine alfa je to, že tam neprenikne pocity viny a hnevu.“[13]
Čo nám k tejto problematike hovorí Božie slovo?
Apoštol Ján píše: „Ak hovoríme, že nemáme hriech, klameme sami seba a nie je v nás pravda.“(1 Jn 1, 8). Ježiš Kristus nám poslal svojho Ducha, aby nás poučil o hriechu. Splnil prísľub, ktorý dal pred svojim odchodom k Otcovi. „Lenže hovorím vám pravdu: Je pre vás lepšie, aby som odišiel. Lebo ak neodídem, Tešiteľ k vám nepríde. Ale keď odídem, pošlem ho k vám. A keď príde on, ukáže svetu, čo je hriech, čo spravodlivosť a čo súd. Hriech je, že neveria vo mňa, spravodlivosť, že idem k Otcovi a už ma neuvidíte, a súd, že knieža tohto sveta je už odsúdené.“(Jn 16, 7-11)
Boh „poslal svojho Syna ako zmiernu obetu za naše hriechy.“(porov. 1 Jn 4, 10) a tak, keď kresťan dnes stojí pred svojim pravým a jediným Pánom Ježišom Kristom, ktorý je pravým Svetlom, ktoré osvecuje každého človeka (porov. Jn 1, 19), poznáva svoje hriechy, svoje previnenia. Pretože Ježiš Kristus nám dal svojho Ducha, ktorý každému ukazuje, čo je hriech. To však nie je dôvod k smútku, „Lebo keby nám srdce niečo vyčítalo, Boh je väčší ako naše srdce a vie všetko.“(1 Jn 3, 20). Boh „ospravedlňuje toho, kto verí v Ježiša“ (porov. Rim 3, 26).
Ale či je možné veriť Silvovým metódam, v ktorých Kristova obeť, Božia milosť a pokánie nemajú miesto, a súčasne veriť Ježišovi Kristovi?
Akú odpoveď by nám dal Ježiš? „Nepripomenul by nám slová: Nijaký sluha nemôže slúžiť dvom pánom?“(porov. Lk 16, 13a)
Pán Silva však tvrdí, že pred niektorými rozhodnutiami sa obracia na vyššiu inteligenciu a inokedy, keď potrebuje univerzálnu radu veľkého významu, tak sa v modlitbe obracia k bohu.[14]
OKULTIZMUS V SILVOVEJ METÓDE
Boh sa veľmi stará o to, čo robíme a v čo veríme. Cieľom kresťanov je dosiahnuť jednotu s Bohom. Je to stav, ktorý dosiahneme, keď sa odovzdáme Pánovi cez moc Ducha Svätého. Jednota s Bohom je čosi, čo robí Boh, nie my. My nepotrebujeme nijakú techniku, nepotrebujeme sa ponoriť do nejakej hladiny alfa, aby sme sa dostali do styku so svojou vnútornou podstatou. Veríme, že ľudská prirodzenosť nie je dobrá, ani nie je úplne zničená, ale je narušená hriechom. Preto každý človek potrebuje vykúpenie. Niečo, čo musí prísť zvonku. Božie slovo nás učí, že spása je v Ježišovi Kristovi. Nepotrebujeme žiadne mentálne technológie a techniky vedomia, pri ktorých človek glorifikuje samého seba.
Silvova metóda ovládania vedomia trénuje ľudí psychickým manipulovaním a vedie k telepatii, jasnovidectvu, ku kontrole a programovaniu iných ľudí, aj udalostí. Usiluje sa to dosiahnuť cez pozitívne myslenie a samo hypnózu. Cez tieto cvičenia človek uniká z reality a vytvára si falošné ilúzie. Logika, rozum a triezvosť v jeho živote strácajú svoje miesto.
V prvej časti kurzu sa účastníci jednotlivým metódam relaxácie a rôznym spôsobom, ako ľahko zaspať, zobudiť sa bez budíka, ako prekonať zlozvyk alkoholizmu, fajčenia a prejedania sa.[15]
V druhej časti tréningu prechádzajú cvičeniami, pri ktorých im lektor vysvetľuje, ako sa majú v mysli premietnúť z miesta kde sú, napr. do svojej obývačky, do steny, do živých rastlín, do listov, do živého zvieraťa.[16]
Ako súčasť kurzu každý prijíma dve duchovné bytosti ako poradcov.[17] Nebezpečenstvo kontaktovania s neznámymi duchovnými bytosťami je zrejmé, najmä keď pomáhajú jedincom získať moc nad druhými. V skutočnosti Silvova metóda je starodávny špiritizmus. Všimnime si aspoň zopár tvrdení z kníh pána Silvu a porovnajme ich s Božím slovom, aby sme si mohli utvoriť vlastný názor.
Podľa neho jediný a istý spôsob, ako zistiť skutočnú príčinu problému, je získať informácie jasnovideckou cestou. Jasnovidec nadobúda mimo zmyslové vnímanie, čo sa v tejto metóde nazýva vnemové premietnutie. Ak niekto nezažije jasnovidecký zážitok, organizácie – uskutočňujúce tieto kurzy – mu vrátia celý účastnícky poplatok.
Podľa pána Silvu, z ľudí, ktorí majú jasnovidecké vlastnosti, sa stávajú „proroci a mudrci“, schopní uzdraviť chorých, oživiť mŕtvych, očistiť malomocných a vyhnať zlých duchov.[18]
Ale to nie sú praví proroci, ktorých posiela Boh svojmu ľudu, ale falošní proroci, pred ktorými nás Boh vystríha v knihách Starého i Nového zákona (porov. Jer 29, 8 - 9, 1 Jn 4, 1 - 4). Pán Silva nás povzbudzuje k meditácii, pri ktorej sa spojíme s bohom a nebudú nám chýbať božské vnuknutia, budeme sa dobre rozhodovať a kráčať po správnej ceste. Vďaka nej budeme môcť liečiť a dokonca aj veštiť.[19]
Skúmajúc Božie slovo, nebudeme mať pochybnosti o tom, že je to v rozpore s vôľou jediného a pravého Boha. (porov. Dt 18, 10-14, Iz 8, 19). Práve tak ako aj využívanie pohárovej techniky na vyvolávanie snov k riešeniu problémov. [20]
A pán Silva sa nebojí tvrdiť, že „náboženstvá a cirkvi si musia osvojiť túto predstavu, aby tiež napomáhali a povzbudzovali ľudí v používaní obidvoch polovíc mozgu“ [21], aby čím viac ľudí mohlo fungovať intuitívnym, kreatívnym (myslí tu pán Silva na svoje tvrdenie, že „vec zobrazená v predstave sa zhmotní a uskutoční? [22]) a jasnovideckým spôsobom.
Pri jeho liečivej metóde má liečiteľ využívať energiu, ktorú dnes mnohí vedci nazývajú psychotronickou a prenášať ju pohybmi rúk. [23] „Keď liečiteľ kmitá rukou desaťkrát za sekundu, má to aj dezinfikujúci znecitlivujúci účinok“. [24]
A pán Silva sľubuje ešte viac – utíšenie bolesti, krvácania i urýchlenia liečenia, stačí sa len naučiť dostať do hladiny alfa a vedieť využiť tento stav. [25]
Ba čo viac, vôbec „pri liečení neprekáža, ak v predstave niečo neuhádneš, tvoj mozog aj tak rozumie, na čo myslíš.“ [26]
Podľa jeho presvedčenia ak sa dozvieme o niekom, čo trpí nejakou chorobou, „je našou povinnosťou mu pomôcť, či už o tom vie, alebo nie“. [27]
A tak pri svojich cvičeniach si človek nesmie zabudnúť dať príkaz, aby „sa zobudil vtedy, keď nastane optimálny čas na programovanie iného človeka“. [28]
Už z týchto niekoľkých tvrdení môžeme vidieť, že v Silvovej metóde sú využívané mnohé okultné praktiky:
1. Veštenie – z pohárov, jasnovidectvo
2. Mágia – mesmerizmus, magická hypnóza, telepatia, materializácia
3. Špiritizmus
Ostávajú pred nami nezodpovedané otázky: „Či tieto terapie vedomia naozaj majú skutočné výsledky? Splnia naše očakávania?“ A kresťania sú postavení aj pred ďalšiu otázku: „Ak tieto terapie majú výsledky, sú démonického pôvodu?“
Úlohou kresťanov je plniť Božiu vôľu, milovať bratov a sestry a vo viere používať prostriedky, ktoré nám dal Boh pre náš duchovný rast. Je Silvova metóda ovládania mysle vhodným prostriedkom pre duchovný rast? Človek sa pri nej sústreďuje na svoje vnútro, zatiaľ čo má pozerať k Bohu. Postupne nadobúda presvedčenie, že je dobrý, že si tvorí vlastné problémy a že riešenie týchto problémov leží v jeho vnútri. Ide o modernú verziu dávneho podvodu, že človek sa môže spasiť sám a dosiahnuť Boha vlastnou silou.
Ako náhrada za Božiu milosť sa nám ponúka ľudské úsilie a predstavivosť. Charizmu proroctva a uzdravovania má nahradiť intuícia, jasnovidectvo, veštenie a liečiteľstvo. Kladie sa dôraz na pozemské blaho človeka seba programovaním, ba čo viac, aj manipulovaním s inými. V podstate ide o ďaľší pokus, o celosvetové náboženstvo.
Veľké nebezpečenstvo je aj v tom, že počas kurzu človek prijíma dvoch duchovných poradcov, aby s ich pomocou skúmal telo priateľa či príbuzného. [29] Kto sú títo duchovní poradcovia? Pán Ježiš pri jednej príležitosti povedal: „Každé kráľovstvo vnútorne rozdelené spustne a nijaké mesto ani dom vnútorne rozdelené neobstoja.“ (Mt 12, 25)
A od pána Silvu vieme, že byť v hladine alfa je „horúca linka k Vyššej inteligencii“, [30] pričom mysliac na Vyššiu inteligenciu nemyslí na Boha. Komu sa teda človek otvára? Aké duchovné sily a mocnosti prijíma za svojich poradcov? Boh nechce, aby ste boli spoločníkmi zlých duchov. (1 Kor 10, 20). Náš protivník „diabol obchádza ako revúci lev a hľadá, koho by zožral.“ (1 Pt 5, 8). Slová apoštola Pavla: „Dajte si pozor, aby vás niekto nezviedol filozofiou a prázdnym mámením...“(Kol 2, 8), sú výzvou pre každého.
Silvova metóda je výbornou ponukou, ako ľahko a rýchlo prísť k rôznym psychickým poruchám, depresiám, samovražedným sklonom a návod, ako otvoriť jedinca k prenasledovaniu zlými duchmi!
Po tom túžime? Nebojme sa! Ak sme aj skúšaní, volajme k Bohu. A Boh nás vypočuje. Má len jednu podmienku: Aby sme najprv hľadali Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť (Mt 6, 33). Postavme sa pred Neho v pravde a obráťme sa k Nemu s dôverou. My nepotrebujeme chodiť k jasnovidcom, a tak sa dopúšťať duchovného cudzoložstva...
Odpoveďou na pravé životné šťastie a vnútorný pokoj nie je falošná Silvova metóda, ale priznanie si hriechov pred Ježišom a prijatie Krista za osobného Spasiteľa a Pána. Okultná démonická cesta – Silvova metóda - vedie do pekla, kým pokánie a nasledovanie Ježiša Krista vedie do večného života. Ježiš hovorí: "Ja som svetlo sveta. Kto mňa nasleduje, nebude chodiť vo tmách, ale bude mať svetlo života."(Jn 8, 12).
Poznámky:
[1] Kolektív autorů: Alternatívní medicína – možnosti a rizika. Praha, Grada Publishing 1995, str. 97
[2] tamtiež, str. 97
[3] Silva, J., Stone, R.B.: Sme schopní liečiť. Šamorín, Fontana 1992, str. 194
[4] porov. Silva, J., Miele, P.: cit. Dielo, str. 17-20
[5] porov. Inglis, B. a West. R.: Sprievodca altenatívnou medicínou. Bratislava, Príroda a. s. 1992, str. 176
[6] Silva, J., Stone, R. B.: cit. Dielo, str. 166
[7] porov. SIlva, J., Miele, P.: cit. Dielo, str. 43
[8] porov. Tamtiež, str. 91
[9] Silva, J., Stone, R.B.: cit. dielo, str. 189
[10] Silva, J., Miele, P.: cit. Dielo, str. 29
[11] porov. Silva, J., Stone, R.B.: cit. dielo
[12] Silva, J., Stone, R.B.: cit. dielo, str. 189
[13] Silva, J., Miele, R.B.: cit. dielo, str. 23
[14] porov. Tamtiež, str. 91
[15] porov. Silva, J., Stone, R.B.: cit. dielo, str. 132-136
[16] porov. Silva, J., Miele, R.B.: cit. dielo, str. 140
[17] porov. tamtiež, str. 141
[18] porov. Silva, J., Stone, R.B.: cit. dielo, str. 55
[19] porov. tamtiež, str. 174
[20] porov. Silva, J., Miele, R.B.: cit. dielo, str. 139
[21] porov. Silva, J., Stone, R.B.: cit. dielo, str. 185
[22] tamtiež, str. 43
[23] porov. tamtiež, str. 61
[24] tamtiež, str. 58
[25] porov. tamtiež, str. 93
[26] tamtiež, str. 128
[27] tamtiež, str. 172
[28] tamtiež, str. 153
[29] porov. Silva, J., Miele, R.B.: cit. dielo, str. 142
[30] Silva, J., Stone, R.B.: cit. dielo, str. 111
Z publikácie od T. Eliášovej Zdravie za akúkoľvek cenu (1997), str. 53-64.